سلام عليكم
عشان الاستفادة تبقي كاملة راجعوا الدروس القديمة من هنا
مسألتش نفسك ليه ممكن الصورة تطلع ألوانها صفرا أو زرقا وانت بتصور ؟
وليه ممكن ألوان الصورة تبقي مش دقيقة ؟ وإية أحسن طريقة لظبط الألوان من الكاميرا مباشرة ؟
White Balance الدرس ده هيجاوب على كل الأسئلة دى , درس النهاردة عن توازن اللون الأبيض
بداية لازم تعرف إن الضوء بيختلف باختلاف الحاجة اللى بتنور مش بتكلم على جودة الإضاءة إنما المقصود الخصائص اللونية للنور
ربنا خلق الانسان بامكانيات رهيبة كلها تدل على عظمته ومن ضمنها موضوع تمييز الألوان يعني هتلاقي إن عقلك بيقدر يميز الألوان – وخلونا نحصرها دلوقتي في اللون الأبيض عشان اللون الأبيض هو أساس الالوان كلها – هتلاقي عقلك بيقدر يميز اللون الأبيض باختلاف مصادر الاضاءة المختلفة والكلام هنا عن المعلومة النهائية اللى وصلتلك وأدركتها ” إن اللون ده أبيض ” بغض النظر عن اللون اللي عينك سجلته
لما بنصور الكاميرا بتنقل اللى قدامها مش اللى احنا شايفينه وبالتالى بتنقل اللون اللى قدامها
وبما إن كل ضوء ليه خصائص لونية مختلفة بتتسمي الحرارة اللونية عن التاني فلازم الكاميرا تفهم إية نوع الضوء اللى في الصورة عشان تظبط الألوان بناء علي كدة
White Balance عملية معالجة الضوء في الصورة عشان تحسب الخصائص اللونية ليه وتشيلها فتخلى الألوان طبيعية اسمها : توازن الأبيض
وكل كاميرا فيها مجموعة من الاعدادات المسبقة لمصادر الإضاءة المختلفة تخليك تقدر تاخد أقرب إعدادات للواقع بدون الدخول في حسابات كتير
ولكن علشان الموضوع يبقي علمي كان لازم يكون في وحدة قياس للنقطة دى , زى ما المسافة بتتقاس بالمتر والوزن بالكيلو وحدة قياس الحرارة اللونية اسمها كيلفن
K وبيرمز لها
الجدول ده هيوضح الموضوع أكتر بكل مصدر اضاءة وحرارته اللونية بالاضافة للوضع المناسب ليها في الكاميرا
وده مكان إعدادات توازن الأبيض في الكاميرات كانون ونيكون
دى صورة صورتها السنة اللى فاتت في أسوان هتوضح الفرق بين أوضاع توازن الأبيض المختلفة , لاحظوا إن الاضاءة واحدة واللى إختلف بس طريقة فهم الكاميرا للاضاءة دى وده للي بيخلينا ممكن نستخدم أوضاع مختلفة عن الوضع المناسب للنور لو حبينا فنعمل تأثير فني للصورة
وعشان الموضوع يوضح أكتر خلينى أقولكم ان في مؤشرين للحرارة اللونية
Temp المؤشر الأول
وده بيكون فيه الدرجات من البرتقالى للأزرق بمعني إنك لو زودت الدرجة هتزود برتقالى أو أصفر ولو قللت هتزود الأزرق وهكذا
Tint المؤشر الثاني
وده بيكون فيه الدرجات من الأخضر للماجينتا “البنفسجي ” والاتنين بتقدر تتحكم فيهم من برامج المعالجة زى اللايت روم أو الكاميرا رو وده مكانهم في البرامج
حاجة كمان لو انت مصور رو هتقدر تتحكم فى توازن الأبيض بشكل كامل في برامج المعالجة بل هتلاقي كمان الأوضاع بتاعة الكاميرا موجودة لو حبيت تستخدمها ولكن لو مصور جى بي جى هيبقي التحكم محدود
نفهم من كدة إنك لو بتصور رو أهمية ظبط الوايت بالانس مش بتبقي زى ال جى بى جى لإنك لو مصور رو هتقدر تعدل إعدادات توازن الأبيض في برامج المعالجة
Custom White Balance ظبط توازن الأبيض يدويا
بالاضافة للأوضاع اللى فوق ممكن تظبط إعدادات توازن الأبيض يدويا باستخدام أدوات مختلفة زى مثلا
كارت أبيض – كارت رمادى – كارت الألوان
هنشرح أول أداتين وهنخلى كارت الألوان لوحدة في درس تاني لانه طريقة متقدمة شوية وغير مستخدمة في المستوى المبتدئ
زى ما واضح في الصورة الموديل أو الهدف اللى بتصوره بتغطى أهم جزء فيه بالكارت الأبيض/الرمادى وتاخد صورة تحاول تملى الاطار بالكارت وبعدين بتدخل على إعدادات الكاميرا وتختار الصورة دى ان الكاميرا تظبط عليها توازن الأبيض
الكاميرا بتقدر تطلع تأثيرات الألوان اللى جت من المصادر المختلفة للضوء بشكل لو التأثيرات لو سجلتها على اللون الأبيض أو الرمادى فبالتالى لما هتديها صورة للكارت في الاضاءة دى وتخليها تحسب الحرارة اللونية للاضاءة الواقعة عليها هتطلع بنتائج أحسن بكتير من استخدام توازن الأبيض التلقائى
هتدخل على قائمة كاميرتك وتعدل توازن الأبيض اليدوى زى الصورة دى بانك تختار صورة الكارت اللى لسة مصوره وبكدة تبقي فهمت الكاميرا إنها تاخد إعداداتها من الصورة دى .
وبعد كدة ترجع في نفس القائمة اللى بتغير بيها الاعدادات وتختار توازن الأبيض يدوى
ملحوظة مهمة جدا
توازن الأبيض بيختلف باختلاف ظروف الإضاءة فلو بتصور حد في مكان واتحرك جوه المكان نفسه لظروف اضاءة تانية لازم تظبط توازن الأبيض مرة تانية
لو عجبك الدرس .. شير مع صحابك واشترك في الموقع وخليك أول واحد يشوف الدروس و الصور الجديدة
:المصادر
Photography life – Nikon Usa – Digital-Photography-School – Exposure Guide – Wikipedia